Cykelns roll i ett tryggt, tillgängligt och hållbart samhälle
LUNCHSEMINARIUM
Hur skapar vi ett samhälle där fler kan – och vill – cykla? Och vad krävs för att riva de hinder som står i vägen? Den 9 oktober samlades beslutsfattare, forskare och branschaktörer för ett lunchseminarium som satte fokus på cykelns roll i samhällsutvecklingen. Med temat "Cykel för fler – trygghet, tillgänglighet och ansvar i rörelse" lyftes både de osynliga barriärerna och de konkreta lösningarna för att fler ska kunna – och vilja – välja cykeln. Här kan du se och läsa några av slutsatserna från dagen.
 
					Seminariets samtal pekade ut flera avgörande områden där förändring behövs för att cykeln ska bli ett naturligt val för fler:
- 1 av 10 hushåll drabbas av cykelstöld varje år. Många slutar cykla helt – och de som köper nytt, köper ofta begagnat. Tyvärr ökar risken att man – medvetet eller omedvetet – köper stöldgods. Här krävs både system och en förändrad attityd till vad vi som konsumenter accepterar.
- Samtidigt byggs nya stadsdelar utan att cykeln finns med i planeringen. Det skapar otrygg, otillgänglig och exkluderande infrastruktur – särskilt för grupper som redan har svårare att ta sig fram. När vi planerar för de mest utsatta, blir det bättre för alla.
Seminariet visade att lösningarna finns – men kräver handling och ett skifte i synsätt:
- Sluta blunda för stöldproblematiken. Vi behöver märkning, spårbarhet och gemensamma krav på producenter, återförsäljare och försäkringsbolag – men också en attitydförändring hos köpare.
- Planera inkluderande från början. Städer måste ta ansvar för att all infrastruktur – inte minst cykelnätet – fungerar för fler.
- Bredda bilden av cyklister. Motionslopp, föreningar och kampanjer måste spegla hela samhället, inte bara den mest aktiva minoriteten.
- Tänk tillgänglighet i varje beslut. Anpassade cyklar, tydligare stöd och bättre miljöer gör att fler får chans till rörelsefrihet och delaktighet.
- Cykeln är inte bara ett färdmedel – den är ett verktyg för jämlikhet, hälsa och frihet. Men bara om vi är beredda att ta ansvar – som konsumenter, planerare, beslutsfattare och bransch.
Cykeln är inte bara ett färdmedel – den är ett verktyg för jämlikhet, hälsa och frihet. Men bara om vi är beredda att ta ansvar – som konsumenter, planerare, beslutsfattare och bransch.
ARRANGÖR
 
				 
				